MediaTurge

メディアトゥルグ:舞台芸術における創造的な技術支援

メディアトゥルグ(MediaTurge)は、美術制作における専門的な技術アシスタントであり、構想から制作まで、技術的な側面からプロジェクトをサポートします。メディアトゥルグは、舞台装置、照明、音響、映像だけでなく、Bio、生成AIなどあらゆる技術の分野に精通しており、アーティストのビジョンを実現するための基盤を築き、作品世界を観客に深く理解してもらうために貢献します。

一方、ドラマトゥルク(Dramaturg)は、作品の解釈、戯曲分析、演出家や俳優への助言、観客との交流などをを通じて、作品世界を深め、観客理解を促進する役割を担っています。

メディアトゥルグの誕生と進化

「メディアトゥルグ」という言葉は、山口情報芸術センター[YCAM]YCAMインターラボとして私が勤務した20年間活動してきた中で培ってきた役割を表すために私が考案しました。

YCAM設立当初、インターラボは舞台芸術の技術スタッフとして設計されました。20年の歩みの中で、MITのFAB哲学パーソナル・ファブリケーション)の影響を受け、社会的な側面に重点を置き、舞台芸術のドラマツルギー(メディアツルギー)にメディア思考を取り入れるようになりました。

社会問題を解決する際に重要な要素であり、各自が責任をもって問題に取り組むことが求められます。映画やテレビ番組制作の従来の総合的な職場では、各部署ごとにクオリティへの責任が求められていましたが、現在の民主的な問題解決においては、専門性を超えてリーダーシップを発揮する必要があり、そのような民主的な場づくりもメディア・トルーグの仕事に含まれます。

メディアトゥルグとドラマトゥルクの役割の違い

ドラマトゥルクとメディアトゥルグはアプローチは異なりますが、アーティストと協力して芸術の創造を促進する軍師としての共通の役割を共有しています。

ドラマトゥルクは近年、演出家や振付家の意図をサポートするだけでなく、異なるバックグラウンドを持つ俳優やダンサーの練習方法をコーディネートするなど、ファシリテーションの要素が強くなり、人と人とのコミュニケーションを円滑にする側面が含まれるようになりました。

それに対して、メディアトゥルグは創造的な場づくりのためのプラットフォームの検証しモノづくり関わらず創造的な場づくりに取り組みます。これは、創作メディアを選定するだけでなく、創作環境も合わせて選定するということです。切削機器を選定することもあれば、コンピューターアプリケーションを選定することもあということです。

これらはアーティストと協力して芸術表現を促進するという共通の役割を担っています。そのために異なる専門性を活かし、互いに協力することで、民主的な芸術表現の場を生成し持続的に運用することが求められています。

MediaTurge: creative technical assistance in the performing arts

MediaTurge is a professional technical assistant in fine arts production, supporting projects from the technical side, from conception to production. The MediaTurge is familiar with all areas of technology, not only scenography, lighting, sound and video, but also Bio and generative AI, laying the foundations for the realisation of the artist’s vision and contributing to a deeper understanding of the work’s world for the audience.

Dramaturgs, on the other hand, are responsible for deepening the world of the work and facilitating audience understanding through interpreting the work, analysing the play, advising the director and actors, and interacting with the audience.

The birth and evolution of mediaturgy

The term ‘mediaturg’ was coined by me to describe the role that the Yamaguchi Centre for Arts and Media [YCAM] has developed in its 20 years of activity as the YCAM InterLab.

When YCAM was first established, the InterLab was designed as a technical staff for the performing arts, and over its 20-year journey, influenced by MIT’s FAB philosophy (personal fabrication), it has focused on the social aspects and incorporated media thinking into the dramaturgy (mediaturgy) of the performing arts It has become a

It is an important element in solving social problems and requires each individual to take responsibility for the problem. In the traditional integrated workplace of film and television production, each department was expected to take responsibility for quality, but in today’s democratic problem-solving, leadership is required beyond expertise, and the creation of such a democratic space is part of the work of the media-turg.

Differences between the roles of mediaturgs and dramaturgs

Although dramaturgs and mediaturgs differ in approach, they share a common role as military strategists who work with artists to facilitate artistic creation.

Dramaturgs have in recent years become more facilitative and include aspects of facilitating communication between people, not only by supporting the intentions of the director or choreographer, but also by coordinating the practice of actors and dancers from different backgrounds.

All of these have the common role of facilitating artistic expression in cooperation with the artist. This requires them to utilise their different specialisations and to cooperate with each other in order to generate and sustain a democratic space for artistic expression.

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Jareo Osamu, Sinichiro Kumagai 随意と不随意の境界線を眩く 2016

Works

[Installation/VR-content] Ho Tzu Nyen | Voice of Void ヴォイス・オブ・ヴォイド―虚無の声 | 2021 | Technical Direction

[Performance] 細井美裕+石若駿+ YCAMSound Mine | Technical Direction

[Installation] Reincarnation of Media Art メディアアートの輪廻転生 | 2018 | Technical Direction

[Play park] 慶應義塾大学鳴川肇研究室+YCAM InterLab | コロガル公園コモンズつながるブロック | 2018 | Technical construction

[Performance] Israel Galván+YCAM InterLab | イスラエル+Israel | 2019 |  Technical Direction

[Sports Day/Hackathon] 未来の山口の運動会YCAM/スポーツハッカソン | 2015-2021 | Developlayer / Technical Direction

[lecture performance] Jareo Osamu, Sinichiro Kumagai | 随意と不随意の境界線を眩く| 2016 | motion capture design

[Performance] YCAM InterLab+Yoko Ando | Dividual Plays – Dialogue between the unconscious and systems 身体の無意識とシステムとの対話 | 2015-2016 |  R&D / Technical Direction

[Performance] Shiro Takatani + Ryuichi Sakamoto + Mansai Nomura | LIFE –WELL | 2013 | Video assistance

[Performance] Ryuichi Sakamoto, Taylor Deupree, ILLUHAYCAM 10th Anniversary CONCERT LIVE OPENING 2013 | Video production

[Installation] Ryuichi Sakamoto + Shiro Takatani | water state 1 | 2013 | Device design

[R&D project] dance creation and education, with Yoko Ando +  YCAM InterLab, a dancer from The Forsythe Company | Reactor for Awareness in Motion (RAM) | 2012 | Technical Direction

[Opera] Keiichiro Shibuya + Toshiki Okada 渋谷慶一郎+岡田利規 | THE END | 2012 | Technical Direction

[Installation] LabACT vol.2 Eye-Tracking Informatics – 視線のモルフォロジー | 2011-2012 | Venue design, Device Design

[Symposium] YCAM InterLab Camp vol.2 TECHTILEという考え方:触感を表現する・触感で表現する | 2011 | Plan

[Installation] Yoko Ando + YCAM InterLab | Reacting Space for Dividual Behavio | 2011 | Device Design

[Dialogue & Concert] Ryuichi Sakamoto (musician) Shinichi Takemura, Sachiko M | 2050年から見る環境と芸術の未来 | 2011| Video production

[Installation] Seiko Mikami 三上晴子| Desire of Codes 欲望のコード | 2010 |Robot search arm device design

[Installation] Fujiko Nakatani+Shiro Takatani 中谷芙二子+高谷史郎 | CLOUD FOREST | 2010 | Device design coordination

[Performance] Hiroaki Umeda 梅田宏明 | Holistic Strata | 2011| Sensing Engineer, Video 

[Installation] Carsten Nicolai+Marko Perihan | polarm | 2010 | Install

[Installation] Yoshihide Otomo 大友良英 | quartets | 2008 | Device design, Shooting direction

[Installation] Yoshihide Otomo 大友良英 | orchestras | 2008 | Device design

[Installation] Yoshihide Otomo + Yasutoshi Aoyama 大友良英+青山泰知 | without records | 2008 | exhibition stand design

[Performance] Strange Kinoko Dance Company+plaplax 珍しいキノコ舞踊団+plaplax | The Rainy Table | 2010 | Device design, Shooting direction

[Installation] doubleNegatives Architecture | Corpora in Si(gh)te | 2007 | Install

[Installation] Keiichiro Shibuya+Takashi Ikegami 渋⾕慶⼀郎+池上⾼志 | filmachine | 2006 | Install

[Installation] exonemo エキソニモ | WORLD B/意識を裏返し,B面をPLAYせよ | 2006 |Install

[Installation] carsten nicolai | syn chron | 2005 | Install

[Installation] Seiko Mikami+Sota Ichikawa三上晴子+市川創太 | gravicells 重力と抵抗 | 2004 | Install

[Performance/Installation] dumb type | Voyage | 2004 | video assistant

[Performance/Installation] dumb type | memorandum | 2000 | Actor. Video assistant