[Film] assemblage ver.0.2 2015

  • このエントリーをはてなブックマークに追加
  • Pocket
  • LINEで送る

Film installation:
5min | 1080 30p | SonyHDR-TD10(1080p-3D)
Shooting and editing: Richi Owaki
Performance: RIchi Owaki
Exhibition:
2015 | Association Culturelle Franco-Japonaise de TENRI / Paris. France
                  

この作品は彫刻の問題をダンスの視点から再考察しようとする習作である。
なぜ近年彫刻家はインスタレーションと呼ばれる形態にまるで職場を譲ったかのごとく、王道から退き姿を隠したのだろうか?
彫刻が抽象的な対象を主題として扱いだしたのはつい最近の100年の話で、人類は常に人間について考察してきた。
その本質はボリュームをどうのよに感じ取りそれを物質化することに他ならない、この長年の考察は忘れ去られたかのうように見える。
私はこの問題をパフォーマンスの問題として再考察し、実際に自分の方法で試してみた。
特にロダンの提案するアッサンブラージュの試みである。
映画ではカメラや、カメラマンの自身の身体性がカメラに記憶されないように、細心の注意を払う。
これは映像言語の問題で、カメラやカメラマンの身体性が記録されてしまうと主観的な意味が強くなるため、あくまで客観性を担保するために、撮影というプロセスと見る側に感じさせないように撮影される。
この作品ではこれまでの客観視を中心とした映像言語を排除するために、常にカメラは動き回り、また奥行きをや重力もかき消すために、背景は黒く、床に鏡を貼り、自撮り棒で撮影され、そしてボリューム感を作るために3Dカメラで撮影された。

This work examines sculpture issues from a dance perspective.

Why has sculpture hidden itself from the high road to installation forms, as if the installations have taken over the sculpture work places…

Sculpture has only had abstract themes for the last 100 years. Humans have focused on thinking about human beings: how to perceive and materialize the volume. We seem to have forgotten this long-term discussion.

I have re-approached this issue from a performance point of view with my movie shooting techniques.

The assemblage technique that Rodin had approached was to create each of the body parts individually, assemble them together and finally create one statue with all the parts together.

In shooting movies, we pay considerable attention to avoid having the camera or crew captured in the movie. This preserves objectivity in the movie; if the camera or crew is captured, the movies gain subjectivity; this is a matter of movie language.

In this work, we shot everything by moving the camera around, to displace the existing movie language. We also painted the background black, set mirrors on the wall and shot with a selfie stick to eliminate depth and gravity. In addition, we used a 3D camera to create volume, which is an important issue for the sculpture.

The object of this work is to reconstruct and illuminate the separated body parts into one body image.

assam01
assam02
assam03
assam04
assam05
  • このエントリーをはてなブックマークに追加
  • Pocket
  • LINEで送る

SNSでもご購読できます。